Monday 6 June 2011

profesional tapi bongak


Apa motif? Semua orang tahu yang pakai2 macam tue, yang bawak basikal macam tue dah tentulah pelumba basikalkan? Diorang nie hebat2 semuanya, dalam olimpik ke apa2 temasya sukan kat mana2 sekalipun mesti ada wakilkan dari setiap negara. Malaysia? Sudah tentulah hantar. Kitakan hebat.

Dengar cerita, bukan senang nak jadi pelumba basikal professional macam budak2 nie ha. Sampai dia punyer wave tue dah terbawak2 kat Malaysia. Kalau korang semua tengok kat mana2 je tepi jalan khususnya mesti ada sorang dua mamat2 yang kelihatan pro bawak basikal macam nie. Exercise katanya, padahal trend. Anggaran umur 15,16 tahun (bajet)

Tak kisahlah, yang aku kisah sampai sesuka hati aku nak buat entry nie sebenarnya pasal safety diorang. Tengoklah, apa yang diorang pakai tue masa bawak natang nie pegi jalan2 ke competition ke. No..no..bukan nak cakap sexy der, tapi safety..SAFETY.. Ha kalau aku dah ulang ayat tue 2 kali berserta huruf besar maksudnya? yea aku tengah serius. Lantaklah diorang punya sexy, ada aku kisah plak. Yang aku kisah pakai macam tue pastu bawak basikal laju2?? 

Wah3 aku terjua bila diorang cakap, “ rileklah bang, bukan kami bawak moto kuasa tinggi pun nak kena pakai baju kalis peluru bagai”. Wah3 lagi aku juga teruja bila aku tengok dorang jatuh pastu terkoyak lutut sana-sini. Tue yang aku kisah sangat2, bukan pasal aku pun yang jatuh tapi balik2 bukak paper ada je muka korang yang eksiden. Akhir cerita, aku dah tak lalu nak makan bila dah terbaca kisah korang malang di atas kebodohan sendiri. *aku nie geli tengok bab eksiden2 nie.

Untuk dijadikan ceritalahkan, korang tak payahlah pakai baju kalis peluru tue, aku tak suruh pun. Tapi better kot kalau ko pasang roda kiri kanan kt tayar belakang ko. Sesuai dengan umur untuk yang hampir baligh. Alhamdulillah, aku rasa lebih stabil, mama kat rumah pun tak risau ko tergolek ke longkang mahupun rempuh kebun orang. Ala, sama je dengan yang nak masuk pertandingan tue, tengok sendiri kalau tak percaya, tak sah tergolek pastu yang belakang sambung sama tergolek2 macam kerang busuk dah aku tengok. Dah la pakai baju nipis macam tue, takde safety langsung. 


Lepak chill…
*kelajuan boleh membunuh
*jangan segan pakai basikal roda tiga
*jangan segan suarakan pandangan demi keselamatan khusus untuk atlet2 negara
*pernah dengarkan sorang atlet luar negara jatuh tergolek, terus meninggal. Tolong takut
*malang tak berbau
*baju nipis nampak bulu kaki, geli tengok
*kalau ditakdirkan eksiden pastu meninggal juga kat situ, ermm kira bunuh diri hukumnya
*renungkanlah apa2 yang patut.

No comments:

Post a Comment